Compounder
Hyvät kanssasijoittajamme,
Rahaston tuotto tämän vuoden alusta elokuun loppuun oli 17,3 %. Vertailuindeksiä rahastolla ei ole, mutta kokosimme alle joitain yleisimmin käytettyjä vertailukohtia osakemarkkinoilta. Esitetyt indeksituotot ovat euromääräisiä kokonaistuottoja eli sisältäen osingot.
Globaali osakemarkkina (MSCI ACWI) | 12,9 % |
USA:n osakemarkkina (S&P 500) | 17,3 % |
Euroopan osakemarkkina (STOXX 600) | 11,1 % |
Kehittyvien markkinoiden osakemarkkina (MSCI EM) | 3,6 % |
Suomen osakemarkkina (HEX Cap) | 4,0 % |
Vuoden alun hyvä tuotto on tehty samalla reseptillä, millä rahastoa on hoidettu sen toiminnan alusta asti.
Keskitymme omistamaan pitkäjänteisesti vain hyviä yhtiöitä, eli sellaisia, joiden liiketoiminta on kannattavaa ja kasvavaa sekä hyvinä että huonoina aikoina.
Maailman parhaiden liiketoimintojen tunnistaminen ja ymmärtäminen on tärkeintä ajankäyttöämme.
Raotamme tässä kirjeessä verhoa rahaston ytimeen eli sijoituksiimme. Seuraavassa ajatuksia tämän vuoden parhaista, huonoimmista, uusista ja entisistäkin sijoituksistamme.
Vuoden parhaat sijoituksemme
Rahaston tämän vuoden (1.1.—31.8.) tuottoon positiivisimmin vaikuttaneet kolme sijoitusta ovat:
- Meta 4,2 % (tuottokontribuutio rahastolle)
- Amazon 2,0 %
- Microsoft 1,8 %
Meta
Metan, eli mm. Facebookin, Instagramin ja Whatsappin emoyhtiön osakekurssi on esittänyt melko näyttävän vuoristoradan viimeisen parin vuoden aikana. Kurssia painoivat viime vuonna Mark Zuckerbergin mittavat ja monien mielestä liialliset investointisuunnitelmat ns. metaverseen ja myös vaikeat vertailuluvut vuodelta 2021. Nähdäksemme iso osa sijoittajista keskittyi liikaa em. lyhyen aikavälin teemoihin ja se sai heidät heittämään pyyhkeen kehään.
Osakkeen arvostus laski sitä seuranneen myyntiaallon vaikutuksesta mielestämme lähes epätodellisen alhaiseksi ottaen huomioon yhtiön liiketoiminnan kilpailuedut ja markkina-aseman. Näin tuottopotentiaali (riskit huomioiden) nousi mielestämme riittävän houkuttelevaksi, olkoonkin että Zuckerberg lappasi rahaa tuotekehitykseen kuin huomista ei olisi.
Reagoimme ostamalla osaketta lisää (jopa kolmeen otteeseen) “Zuckin“ ilmoitettua tehokkuuden kiristämisestä ja kulurakenteen tasapainottamisesta. Kurssi on sittemmin noussut noin 150 %.
Amazon
Amazonin osakekurssin pätee vastaavanlainen vuoristorata-analogia kuin Metaankin, mutta alla olevat syyt ovat hieman erilaiset.
Ensin näimme vuonna 2021 Covid-pandemian aiheuttaman massiivisen digitalisaatioharppauksen, josta hyötyi erityisesti Amazonin pilvipalvelusegmentti. Samalla nettikaupan nopea kasvu maailmassa hyödytti yhtiön vähittäiskauppaa.
Räjähdysmäisellä kasvulla on luonnollisesti varjopuolensa, ainakin IyhyeIIä aikavälillä. Nettikaupan kysynnän nopea kasvu edellytti investointeja jakeluun ja logistiikkaan. Myös pilvipalveluun piti investoida rutosti rahaa. Näitä investointeja sijoittajien oli vaikea niellä, mikä on pääteltävissä osakekurssin heikosta kehityksestä. Hapotus oli kovempaa ja pitkäaikaisempaa kuin olisimme odottaneet.
Kurssi sai sipeensä toki myös korkojen noususta, joka ajoi arvostukseltaan keskimäärin hieman tyyriimpiä ja siksi korkoherkempiä teknologiaosakkeita alas. Ja jottei yhtälö olisi liian helppo, niin yhtiön tärkeimmän segmentin (pilvipalveluiden) asiakkaat samalla sopeuttivat toimintaansa heidän oman bisneksensä kasvun hidastuessa.
Meidän ajatuksissamme Amazonin kohdalla oleellista tässä kaikessa oli nähdä liiketoiminnallisen ns. vallihaudan, eli kilpailuetujen vahvistumisen näinä vaikeina aikoina. Sitä tapahtui erityisesti jakelussa ja logistiikassa. Kuvaavaa oli esimerkiksi se, että verkkokauppa-alusta Shopify hautasi tyystin haaveensa omasta jakelusta ja taipui viimein tänä kesänä aloittamaan jakeluyhteistyön Amazonin kanssa.
Amazonin kohdalla sanoisimme, että pilvipuolen trendit ovat paranemaan päin. Myös vähittäiskaupan tehokkuus on paranemassa ja marginaalit nousussa. Yhtiöllä olisi vielä entisestäänkin varaa parantaa tehokkuuttaan ja investointikriteerejään, mutta luotetaan nyt yhtiön johtoon eikä ainakaan vielä matkusteta Seattleen neuvomaan fiksumpiamme.
Amazonin pääkonttori Seattlen keskustassa. Kuva: The Seattle Times.
Microsoft
Microsoftista on vahemman dramaattista kerrottavaa, koska mielestämme liiketoiminnan kehitys on ollut odotetun vakaata hienoisesta tuloskasvun hidastumisesta huolimatta. Tekoälyyn satsaaminen vaati alkuinvestointeja ja se on ymmärrettävää.
Microsoft on maailman johtavia toimijoita pilvipalveluissa — miljoonat ihmiset ja yritykset maailmanlaajuisesti luottavat sen ohjelmistoihin ja tuottavuustyökaluihin päivittäin. Yli 75 % yhtiön liikevaihdosta tulee yrityksiltä ja yli 95 % tästä on jatkuvaa laskutusta (ja jatkuva laskutus jos mikä on musikkia sijoittajan korville). Näin ollen liiketoiminta on suhteellisen ennustettavaa ja vähemmän riippuvaista talouden sykleistä.
Tulevaisuuden kasvuajurit rakentuvat pilvipalveluiden, tekoälyn ja digitaalisen murroksen ympärille. Nykyiset ja uudet asiakkaat siirtyvät kasvavissa määrin pilvialustan käyttöön. Microsoft on hyvissä asemissa, kun sen asiakkaat ympäri maailman siirtyvät ja panostavat tekoälyyn, hyödyntävät koneoppimisen teknologiaa ja valmistautuvat datalähtöisen päätöksenteon aikakauteen. Tätä kirjoitettaessa on helppo nähdä “mikkisoftan“ jatkavan suurimpien sijoitustemme joukossa.
Vuoden heikoimmat sijoituksemme
Rahaston tämän vuoden (1.1.—31.8.) tuottoon negativisimmin vaikuttaneet kolme sijoitusta ovat:
- Estée Lauder -1,6 % (tuottokontribuutio rahastolle)
- Chr. Hansen -0,3 %
- Diageo -0,3 %
Estée Lauder
Kaikista sijoituksistamme Estée Lauder herättää juuri nyt eniten kysymysmerkkejä. Etenkin kiinalaisten kuluttajien vaisu kysyntä kosmetiikkatuotteissa on yllättänyt meidät, koska muissa luksustuotekategorioissa pandemian aikana patoutunut kysyntä on jo selkeästi purkautumassa. Yhdysvalloissa yhtiön brändit myyvät hyvin, mutta Aasiassa ja online-kanavassa on edelleen haasteita.
Näemme yhtiön kilpailuetujen olevan edelleen kunnossa ja yhtiön pääkategoria (premium) vastaa tarjonnaltaan erinomaisesti kehittyvän Aasian vaurastuvan keskiluokan ajamaan premiumisaatiotrendiin.
Emme näe liiketoimintamallissa tai kilpailueduissa heikentymistä ja harkitsemme toki lisäostoja, koska osakkeessa on mielestämme runsaasti nousuvaraa. Toistaiseksi tyydymme kuitenkin seuraamaan tilanteen kehittymistä. Osake on laskenut tänä vuonna noin 35 %.
Maailman suurin verovapaa ostoskeskus Haikou Kiinan Hainanin lomasaarella. Hainanin globaalina turistimagneettina on tärkeä myyntipaikka myös Estée Lauderille. Kuva: China Daily.
Chr. Hansen
Chr. Hansen tarjoaa mikrobitieteen keinoin terveellisempiä ja luonnonmukaisia ratkaisuja ihmisten ja eläinten ruokaan ja juomaan sekä kasvien ravinteisiin. Se on alallaan johtava toimija noin 150 vuoden kokemuksella.
Tapahtumat Hansenin ympärillä ovat olleet hyvä esimerkki siitä, kuinka lyhyt aika yksi vuosi on yhtiön toiminnassa ja myös sijoittajalle. Etenkin, jos sijoittaja tarkastelee vain kurssikehitystä eikä kaiva pintaa syvemmälle.
Joulukuussa viime vuonna nimittäin markkinoiden johtava teollisuusentsyymiyhtiö Novozymes ilmoitti yhdistyvänsä Hansenin kanssa. Sen jälkeen Hansenin osakekurssin kehitys on käytännössä seurannut Novozymesia. Sijoittajat ovat antaneet mielestämme yllättävän vähän painoarvoa Hansenin positiiviselle uutisvirralle ja odotuksia paremmalle tuloskehitykselle.
Fuusion Novozymesin kanssa odotetaan toteutuvan Q4 2023 tai Q1 2024. Mikäli yhdistyminen saadaan maaliin, eikä tule torpatuksi esimerkiksi kilpailuviranomaisten toimesta, tulee uudesta yhtiöstä mielestämme erittäin mielenkiintoinen. Molemmat ovat jo yksinäänkin alan johtavia toimijoita ja uskomme yrityskulttuurien sopivan hyvin yhteen, koska molemmat yhtiöt ovat tanskalaisia. Huono yrityskulttuurien yhteen sopiminen on yksi yleisimmistä syistä epäonnistuneiden fuusioiden taustalla.
Diageo
Diageon vaisun kurssikehityksen suurin syy lienee orgaanisen kasvun laskeminen etenkin yhtiön suurimmalla markkina-alueella Pohjois-Amerikassa. Pandemia antoi ison kasvusysäyksen alkoholijuomien kulutukseen globaalisti. Erityisesti tämä näkyi premiumkategoriassa, jota Diageon tuotteet edustavat. Nyt Diageon omistajat joutuvat sulattelemaan kovan kysynnän kasvun jälkeistä krapulaa.
Toinen syy osakkeen suvantovaiheeseen on todennäköisesti se, että yhtiön pitkäaikainen toimitusjohtaja Sir Ivan Menezes menehtyi kesällä äkillisesti. Uudeksi toimitusjohtajaksi valittiin yhtiön sisältä Debra Crew, joka vaikuttaa ensivaikutelman perusteella hyvältä henkilöltä tehtävään.
Pitkäaikaisen sijoittajan näkökulmasta lyhyen aikavälin haastavat vertailuluvut ja normaali syklisyys eivät ole huolenaihe. Sijoittajan näkökulmasta tärkeintä on, että uusi toimitusjohtaja on vahvistanut yhtiön olevan hyvällä tiellä kohti sen pitkän aikavälin tavoitetta, eli kuuden prosentin markkinaosuutta maailmanlaajuisesta alkoholimarkkinasta vuonna 2030.
Vielä tätäkin tärkeämpää on se, että Diageon kilpailuasema ja kilpailuedut ovat mielestämme ennallaan. Diageolla on huippubrändejä, globaali jakeluverkosto ja vahva tase. Nämä ovat tärkeitä ominaisuuksia toimialalla, jolla kilpailijoista erottuminen on helpompaa kuin muilla toimialoilla keskimäärin. Mikä parasta osake on mielestämme yhtiön laatuun nähden edullinen.
Diageon uusi CEO Debra Crew. Kuva: Diageo
Pari vaihdosta sijoituksiin
Vaikka sijoitustyylimme on melko puritaanista huippuyhtiöiden sitkeää omistamista, on meillä myös osto- ja myyntinappulat ja myös käytämme niitä. Tänäkin vuonna muutama sijoitus on saanut lähteä, ja muutama on tullut tilalle.
Alkuvuoden aikana luovuimme Adobesta ja CoStar Groupista. Tilalle ostimme Procter & Gamblea ja lisäsimme painoa muutamin olemassa oleviin sijoituksiin. Elokuussa sijoitimme sveitsiläiseen ruokayhtiö Nestléen.
Adobe
Adoben osakekurssi nousi voimakkaasti muiden teknologiayhtiöiden vanavedessä, kun markkinat innostuivat kesällä tekoälyyn investoivien yhtiöiden tulevaisuuden liiketoimintapotentiaalista. Näkemyksemme oli, että Adobe sai hieman ansiotontakin arvonnousua varsinkin, kun otetaan huomioon epävarmuus suuren (ja mielestämme aika kalliin) Figma-yrityskaupan ympärillä.
Yhtiö voi toki hyötyä tekoälyn tuomista mahdollisuuksista, mutta mitään jättipottia emme Iähtisi vielä nykytiedoilla julistamaan.
Tekoälyn tuoma muutosvauhti on hurjaa ja kuten olemme aikaisemminkin todenneet, hyvää liiketoimintaa kuvaa myös pysyvyys ja vähäinen muutos. Adoben liiketoiminnan kannalta tekoäly on toki mahdollisuus, mutta näemme sen myös riskitekijänä. Kokonaisasetelma ei lopulta houkuttanut riittävästi ja luovuimme sijoituksesta kesällä sen noustua suhteellisen rivakasti.
Nestlé
Nestlén nykyinen CEO Mark Schneider tuli taloon vuonna 2017. Siitä Iähtien yhtiön rakenne ja kulttuuri ovat muuttuneet, portfoliota on kehitetty, orgaaninen kasvu on kiihtynyt ja osakkeenomistajille suunnattua tuottoa on kasvatettu.
Nestlén kasvu kituutti pitkään suunnilleen keskiverron teleoperaattorin lukemissa noin kolmessa prosentissa. Vuodesta 2017 lähtien olemme nähneet merkittävää kasvun kiihtymistä. Yhtiön pitkän aikavälin kasvuodotukset ovat nousseet kolmesta prosentista viiteen prosenttiin, mikä on linjassa yhtiön sisäisten tavoitteiden kanssa. Tuoteportfolion rakenne mahdollistaa kasvun kiihtymisenkin. Kuuden prosentin liikevaihdon kasvulla kokonaistuotto näyttää jo erittäin houkuttelevalta.
Kahvi muodostaa noin 25 % liikevaihdosta ja uskomme sen kasvunäkymiin. Lemmikkieläinten hoito on noin 20 % liikevaihdosta ja sillä on yhtä vahvat kasvunäkymät. Yhdessä terveystuotteiden kanssa nämä nopeasti kasvavat kategoriat muodostavat yli puolet yhtiön myynnistä. Tuoteportfolio on myös premiumisoitunut, eli sieltä Iöytyy enemmän korkeampien hintojen kategorioita.
Kasvun kiihtyminen yhdistettynä marginaalien kohenemiseen mahdollistaa korkean yksikkökannattavuuden ja osakekohtaisen tuloksen kasvun. Lisää tuottopotentiaalia tulee onnistumalla L‘OréaI-sijoituksen (Nestlé omistaa L’OréaIista 20,1 %) kehittämisessä jatkossakin ja omien osakkeiden ostoista. Mielestämme on realistista odottaa Nestlén osakkeella vähintään 10 prosentin kokonaistuottoa suhteellisen alhaisella riskillä.
Nestlén ja L’OréaIin yhteisestä historiasta lisätietoja täältä. Kuva: Nestlé.
Katsaus tulevaan
Emme tee ennusteita osakekurssien tai muidenkaan pääomamarkkinoiden lyhyen aikavälin, kuten esimerkiksi seuraavan vuoden kehityksestä, koska emme osaa sellaisia tehdä. Compounderin sijoitusprosessi ei niin ikään perustu minkään asian lyhyen aikavälin ennustamiseen.
Sen sijaan keskitymme ymmärtämään ja omistamaan vain hyviä liiketoimintoja. Ne ovat kannattavia, kasvavia, taseiltaan vahvoja ja brändeiltään houkuttelevia.
Rahaston pitkän aikavälin tuoton alkulähde on omistamiemme yhtiöiden kyky tehdä omistajilleen rahaa. Se tulee johtamaan nouseviin osakekursseihin.
Sijoittajien, eli meidän salkunhoitajien ja teidän osuudenomistajien, rooliksi jää silloin olla parhaan kykymme mukaan piittaamatta lyhyen aikavälin markkinaheilunnasta, koska niistä piittaaminen johtaa usein huonoihin päätöksiin.
Kiitos jatkuneesta tuestanne ja hyvää talven odotusta kaikille.
Jone ja Antti